Har du forsøkt å utforske nye treningsformer …?

En kjent utfordring for mange når det gjelder det å opprettholde gode treningsrutiner over tid (les: kontinuitet) og et sunt, fornuftig kosthold som underbygger ens mål, er nettopp det å fortsette når man møter motstand, 'går lei' eller ikke lenger virker like drevet mot målet som man en gang var.

Mer presist oppsummert: Det er forholdsvis enkelt for mange å trene videre når de for hver økt kjenner de blir sterkere og de samtidig liker godt det de gjør, men hva når denne følelsen rett og slett forsvinner …?

Hvordan klarer noen alltid å holde de gode rutinene gående, mens andre faller fra – når regnet kommer, når gleden virker å ha forsvunnet, når man 'er lei' …?

Jeg tror et innledende, viktig poeng å få frem er at de færreste av oss genuint elsker alle treningsøkter – før, og kanskje også underveis. Selv om jeg selv alltid har drevet med idrett og trent, betyr det langt ifra at jeg ikke ofte fristes av en rolig kveld på sofaen med beina høyt – 'jeg kan jo bare trene i morgen i stedet' …

Hvorfor vi mennesker gjør som vi gjør, er som vi er og tar de valg vi tar, er så omfattende spørsmål at de ikke kan besvares fullgodt i dette innlegget. Vi har eksempelvis sett forskning på at genetikk sannsynligvis er en betydelig faktor for hvorfor noen opplever det å holde gode rutiner gående, mens andre føler de kjemper en evig kamp mot dørstokkmila.

Når det er sagt, har jeg ofte stilt meg selv spørsmålene 'hva er egentlig alternativene …?' og 'hvis andre har gjort dette før meg, kan vel jeg også …?'.

Men kanskje like kraftfullt: 'Hvis jeg ikke liker det jeg gjør, og ikke har gjort det på en god stund, hvorfor gjør jeg ikke noe annet i stedet …?'.

Og nettopp sistnevnte spørsmål er hva jeg tror mange har godt av å være mer bevisste på. Mange løper f.eks. for å forbrenne kalorier, og tror at de må gjøre det for å gå ned i vekt. Dette er langt ifra sannheten, og noe de kan få hjelp med med riktig kunnskap innabords.

Hvis du ikke liker styrketrening, hva er det du ikke liker, helt konkret …? Mange innser ved mer bevisstgjøring at det ikke er styrketrening i seg selv de ikke liker, men at de er usikre på teknisk utførelse, og derfor unngår øvelser, eller rett og slett føler seg ukomfortable på gymmet. Kanskje en bedre tilnærming er å be om hjelp fra en kyndig fagperson …?

Og, ikke minst, har du rett og slett forsøkt å gjøre noe annet? Hva med klatring? Svømming? Kampsport? Fotball? Golf? Det finnes så mye å gjøre, så mye å bli god på, at det å tvinge seg – dag ut og dag inn – til noe du ikke trives med, uansett vil slå tilbake som 'manglende motivasjon', før eller senere.


Newer Post